استاندارد رک سرور

ساماندهی به تجهیزات شبکه و سرورهای مورد استفاده از مهم‌ترین مراحل نگهداری از تجهیزات است. با استفاده از تجهیزات رک و شبکه می‌توانید فضای کار خود را منظم کنید و با شلختگی محیط دیتاسنتر خداحافظی کنید. یکی از تجهیزاتی که به منظم سازی تجهیزات کمک می‌کند رک است. استاندارد بودن رک سرور اهمیت زیادی دارد. با استاندارد رک سرور در ادامه بیشتر آشنا می‌شوید.

رک چیست؟

هنگام راه اندازی دیتاسنتر نیاز است تجهیزات شبکه را در رک قرار دهید. رک محفظه‌ای است که علاوه بر نگهداری از تجهیزات، موجب زیباسازی فضا نیز می‌شود. هنگام خرید رک باید به ابعاد آن توجه کنید تا با سرور و تجهیزات مورد نیازتان سازگار باشد. رک هم برای دیتاسنتر و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3 نوع رک شبکه:

  1. رک دیواری
  2. رک ایستاده
  3. رک رومیزی

 

7 نکته درباره‌ ی استاندارد رک سرور

  1. با توجه به ابعاد رک سرور می‌توانید تجهیزات مورد نظرتان را انتخاب کنید. در این صورت در دیتاسنتر و عملکرد شما مشکلی پیش نخواهد آمد. رک‌ سرور استاندارد خاصی دارد که به طور کلی در بیشتر رک‌ها است. استاندارد رک 19 اینچ است. اما منظور از رک با عرض 19 اینچ، محدوده‌ی داخلی عرض رک است نه بیرون فریم. بنابراین هنگام تهیه‌ی تجهیزات باید به این نکته توجه کرد.
  2. اندازه‌ی رک‌ها با واحد یونیت (به انگلیسی Unit) و به اختصار با U نشان داده می‌شود. اندازه‌ی دقیق‌تر رک‌ها را از طریق عدد کنار U می‌توان دریافت. مثلاً منظور از رک 1U رک یک یونیت است. اندازه‌ی هر یونیت 42 سانتی‌متر یا 19 اینچ است. گاهی ممکن است تجهیزات برای رک‌های بزرگتر از 1 یونیت طراحی شوند. به این نوع رک‌ها، رک‌های چند یونیت گفته می‌شود. مثلا 2U و 6U.
  3. بیشتر تجهیزات تولیدی مطابق را رک‌های 19 اینچ طراحی و ساخته می‌شود. بنابراین نیازی نیست خیلی نگران شوید. گرچه نیاز است ابعاد تجهیزات را قبل از خرید چک کنید.
  4. واحد اندازه گیری عمق رک، اینچ است. عمق رک تا عمق 50 اینچ متغیر است. پرطرفدارترین و رایج‌ترین اندازه برای عمق رک، 24 اینچ و 28 اینچ است.
  5. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب رک باید به آن توجه کرد این است که رک باید به نحوه‌ای طراحی شود تا هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند. تجهیزات شبکه ( مخصوصا سرور) انرژی زیادی مصرف می‌کنند و درنتیجه موجب گرم شدن فضای داخلی سرور می‌شوند. بستگی به ابعاد، جنس و طراحی رک از گرم شدن فضای داخلی آن جلوگیری می‌کند.
  6. برخی از رک‌ها دو در (پشت و جلوی رک) قرار دارد که دسترسی به تجهیزات داخل را آسان‌تر می‌کند.
  7. دقت کنید تا جنس رک طوری باشد که بتواند وزن تمام تجهیزات را تحمل کند و در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد.

اتاق سرور

رک2-post  و رک 4-post

منظور از رک‌‌های2-post  همان رک بدون فریم است. همانطور که از نامش پیداست، این رک فریم ندارد و به همین دلیل دسترسی به تجهیزات را آسان می‌کند. می‌تواند انواع تجهیزات مانند سرور، سوئیچ و … را در آن قرار دهید. در رک بدون فریم، دسترسی به تجهیزات شبکه راحت‌تر است. همچنین نیازی نیست درباره‌ی گرم شدن فضای داخل رک نگران شوید. باز بودن این رک، از داغ شدن تجهیزات و هوای اطراف جلوگیری می‌کند.

اما رک 4-post رکی است که فریم دارد و به بیان دیگر 4 بُعد را دارد. مانند جعبه‌ی شعبده باز که می‌خواهد اشیاء را در آن غیب و ظاهر کند. (نگران نباشید. جای تجهیزات شما امن است!)

آخرین خصوصیتی که باید برای انتخاب رک به آن توجه کنید عمق متفاوت رک‌ها است. عمق رک را می‌توانید متناسب با تجهیزاتی که در اختیار دارید بپسندید.

رک‌ها به طور کلی در استاندارد رک با عرض 19 اینچ تولید می‌شوند با این حال بهتر است قبل از خرید تجهیزات شبکه، ابعاد رک را در نظر داشته باشید.

باید توجه داشته باشید که تجهیزات شما مطابق با اندازه‌ی رکی باشد که در اختیار دارید. در غیر این صورت در سرهمبندی تجهیزات شبکه و در کل عملکرد شبکه و دیتاسنتر مشکل ایجاد می‌شود.

 

استاندارد رک

کلام آخر

با درک آنکه رک اندازه‌های مختلفی دارد و با انتخاب ابعاد مناسب می‌توانید زیرساخت‌های دیتاسنتر خود را بهینه کنید تا از نظر عملکرد و کارآمدی بهبود پیدا کنید. انتخاب آگاهانه‌ی رک سرور می‌تواند موجب مرتب سازی بهتر و نگهداری آسان‌تر و در کل بهبود کارآمدی سرورها و فضای سرور شود.

کیبل منیجر با ارائه انواع تجهیزات شبکه از جمله رک، پچ پنل، مدیریت کابل و …  آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان است. رک‌های کیبل منیجر در انواع ایستاده (بدون فریم)، رومیزی و دیواری تولید می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.