تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

اگر به فکر راه اندازی شبکه‌ هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، بهتر است ابتدا با تجهیزات آن آشنا شوید. تهیه تجهیزات مناسب، بر کیفیت اتصال، سلامت شبکه و عمر طولانی‌تر آن تأثیر می‌گذارد. پس فرصت را از دست ندهید و با ما همراه باشید تا برای راه اندازی آن از قبل آماده باشید.

تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه چیست؟

تجهیزات پسیو شبکه بدون برق کار می‌کنند و در تقویت و یا تغییر سیگنال شبکه نقشی ندارند. از طریق تجهیزات پسیو شبکه سیگنال‌ها و اطلاعات را در شبکه جا به جا می‌کنیم در واقع غیرفعال (passive) هستند. در مقابل آن، تجهیزات اکتیو شبکه وظیفه ارسال و تولید اطلاعات و سیگنال را بر عهده دارند. (active). همچنین می‌توانند سیگنال‌ها را تقویت کند.

تجهیزات پسیو شبکه شامل:

  • کابل (کابل فیبر نوری یا مسی): برای انتقال داده و اتصال به شبکه، از کابل استفاده می‌کنیم. جنس کابل شبکه می‌تواند مس و یا فیبر نوری باشد. اطلاعات بین کامپیوترها و دیگر تجهیزات اکتیو شبکه از این طریق قابل انجام است.
  • سیستم مدیریت کابل: برای جلوگیری از در هم تندیدن کابل‌ها، افزایش طول و هدایت کابل از سیستم مدیریت کابل استفاده می‌شود. انواع سیستم مدیریت کابل مانند: سینی، نردبان کابل، سبد کابل، سیستم لوله‌ای یا کاندوئیت و … .  
  • رک: مدیریت بهتر و حفاظت از تجهیزات شبکه برخی از کاربرهای رک است. رک معمولا 19 اینچ و مشکی رنگ است. انواع رک به صورت دیواری، ایستاده و رومیزی عرضه می‌شود.
  • پچ کورد: لغت انگلیسی پچ، خود در معنای اتصال موقت استفاده می‌شود.  به این معنی که پچ کورد، دستگاهی را به دستگاه دیگر متصل می‌کند. مثلا متصل کردن سوئیچ شبکه به روتر از طریق پچ کورد امکان پذیر است.
  • سوکت‌ شبکه: ترکیب ip address و پورت است. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت نقطه انتهایی ارتباط دوطرفه در شبکه است.
  • پچ پنل (مسی، فیبر نوری): پچ پنل واسطه ای برای اتصال کابل شبکه و بخش‌های اصلی شبکه است. با استفاده از پچ پنل همچنین دسترسی به کابل‌های شبکه راحت تر خواهد بود.
  • کیستون: با استفاده از کیستون، تجهیزات شبکه راحت‌تر به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • ترانک و داکت: تفاوت این دو در این است که با ترانک می‌توان کلید و پریز نصب کرد ولی داکت فقط برای منظم نگه داشتن کابل و سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
Switchers

تجهیزات اکتیو شبکه شامل:

  • سوییچ: با استفاده از سوئیچ می‌توانیم چند سیستم را به هم متصل کنیم. و این در حالی ست که در صورت نبود سوئیچ مجبور به استفاده از چندین کارت شبکه می‌شویم. این روش به صرفه نیست بنابراین می‌توانیم از طریق سوئیچ با چندین کامپیوتر ارتباط برقرار کنیم.
  • هاب: محل اتصال گره‌های شبکه محلی است.  
  • روتر: با استفاده از روتر می‌توان شبکه‌ها را به هم وصل کرد. برای اتصال گوشی خود و یا کامپیوترها (شبکه کوچک) به شبکه اینترنت از روتر استفاده می‌کنیم.
  • سرور: بخش اصلی شبکه است و به همین دلیل انتخاب مدل مناسب در اولویت است. اگر مدلی که انتخاب می‌کنید توانایی برطرف کردن نیاز کاربران را نداشته باشد، با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

خرید تجهیزات پسیو شبکه:

ممکن است تعجب کنید چرا که تجهیزاتی که برای ساخت، راه اندازی و حفاظت از شبکه لازم است بسیار گسترده‌ است. اما همین موضوع موجب شده عمر شبکه افزایش پیدا کند و در صورت بروز مشکل در بخشی از آن، عیب یابی به سرعت انجام گیرد.

برای مدیریت و حفاظت از شبکه، می‌توانیم از تجهیزات پسیو شبکه استفاده کنیم. سیگنال به راحتی منتقل می‌شود و در آن تغییری ایجاد نمی‌شود. برای تهیه تجهیزات پسیو شبکه جای نگرانی نیست. می‌توانید با مراجعه به بخش تجهیزات پسیو شبکه، محصول مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با همکاران ما، از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.