رک چیست؟ انواع و قیمت

رک چیست؟

رک در واقع محافظی برای تجهیزات شبکه (مانند روتر، سرور، سوییچ و …) است. منظور از  محافظت تأثیر محیط بر آن – در صورتی که تجهیزات در معرض باران و آفتاب شدید و یا دیگر عوامل محیطی قرار بگیرد– و یا حفاظت در برابر ضربات ناگهانی به صورت فیزیکی است. اندازه‌ی استاندارد در صنعت برای عرض رک‌ها 19 اینچ است.

مزایای رک چیست؟

  1. تهویه مناسب یکی از شرایط مهم برای تجهیزات شبکه است. با استفاده از رک، هوا جریان دارد و تهویه  به خوبی صورت می‌گیرد. پیش از این نیز به خاصیت حفاظتی رک اشاره کردیم. بدین ترتیب قطعاتی که در داخل رک قرار می‌گیرد سالم خواهد بود.
  2. جابجا کردن تجهیزات دردسر ساز است و ممکن است موجب آسیب رسیدن به تجهیزات در مرحله‌ی انتقال یا جابجایی شود. با استفاده از رک، همه‌ی تجهیزات در دسترس هستند و دیرتر خراب می‌شوند.  
  3.     با استفاده از رک‌ها از فضا به صورت بهینه استفاده می شود زیرا فضای زیادی را نمی‌گیرد و با ساماندهی به تجهیزات شبکه، ظاهر آن را آراسته‌تر می‌کند.

انواع رک:

  • رک دیواری
  • ایستاده
  • رومیزی
رک رو میزی ثابت 07
رک دیواری 04 1
رک دیواری عمودی 03 1

رک دیواری

همانطور که از نامش پیداست رک دیواری را می‌توان بر روی دیوار و یا سقف نصب کرد. رایج‌ترین اندازه‌های رک دیواری6،9،12،16 یونیت است و در عمق‌های 35، 45، 60 سانتی‌متر ارائه می‌شود.

رک‌های دیواری معمولا از فلز و فولاد تهیه می‌شوند و خود دو نوع دارند:

  1.  رک دیواری یک بخش (single section rack ): در قسمت بالا و پایین آن حفره‌هایی وجود دارد تا کابل به راحتی در آن قرار گیرد. همچنین قسمت جلوی آن دری شیشه‌ای دارد که می‌توان آن را کامل باز کرد.
  2. رک دیواری دو بخش ( double section rack ): تفاوت رک دیواری دو بخش با یک بخش در این است که دو در ( در جلو و پشت) تهیه شده. درِ پشتی امکان دسترسی به پشت رک را فراهم می‌کند. این مدل بخصوص برای سوییچ‌هایی که در پشت ماژول دارند مناسب است.

رک رومیزی

رک رومیزی به علت اپن فریم بودن فضای مناسبی را فراهم می‌سازد. دسترسی را برای نصب انواع تجهیزات بسیار آسان می‌کند و از امنیت بالایی برخوردار است. رک رومیزی هم از لحاظ ظاهری مورد پسند است و در عین سبک بودن، از استحکام زیادی برخوردار است. رک رومیزی موارد استفاده زیادی دارد. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • سرورها، سیستم‌های UPS، PDU، سوئیچ‌ها، دستگاه‌های صوتی/تصویری
  • برای استودیوهای ضبط، مدارس، مراکز شبکه، اتاق‌های سرور و مکان‌های خرده‌فروشی

در صورتی که تجهیزات زیادی دارید می‌توانید از رک ایستاده استفاده کنید. از مزایای رک ایستاده این است که از 4 طرف قابل دسترس است.

رک ایستاده

این نوع رک روی زمین قرار می‌گیرد و دارای چرخ است. بدیهی است بدین ترتیب جابه‌جایی آن راحت‌تر خواهد بود. این نوع رک، همانطور که از نامش پیداست، در حالت عمودی قرار می‌گیرد. از رک ایستاده هنگامی باید استفاده کرد که تجهیزات زیادی دارید. در رک ایستاده دسترسی آسان از 4 جهت برای افراد فراهم شده است. نمونه استفاده از رک ایستاده در بانک‌ها است. عرض رک ایستاده 19 اینچ است وجنس درهایش از طلق، شیشه یا فلز است.

اجزای رک

در ادامه به برخی از اجزای مورد استفاده در رک اشاره می‌کنیم

  • پچ پنل رک شبکه (Patch Panel)

پچ پنل نیز برای نظم دهی به کابل‌ها استفاده می‌شود. این قطعه در درون رک قرار می‌گیرد. برای خرید روی لینک پچ پنل کلیک کنید.

  • فن یا خنک کننده 

یکی از نکات مهمی که در دیتاسنترها و همچنین در رک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، خنک نگه داشتن سیستم است. بنابراین از فن استفاده می‌کنیم تا هوا جریان داشته باشد و فضا و اجزای رک داغ نشود. این خنک کننده به دو صورت «یونیت فن» و «سینی فن» استفاده می‌شوند.

  • پاور ماژول رک

بسیاری شکل ظاهری آن را به سه راهی تشبیه می‌کنند. پاور ماژول رک برای توزیع برق در داخل رک است.

  • پیچ و مهره

اگر از پیچ و مهره معمولی در رک اسفتاده کنیم به مرور زمان خراب می‌شوند. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و یا خرابی پیچ و مهره‌ها باید از نوع گالوانیزه شده‌ی آن استفاده کنیم.

چگونه رک مورد نظر را تهیه کنیم؟

 Cablemanager آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. با توجه به نیاز و موارد استفاده‌ی شما از رک‌ها، می‌توانید رک مورد نظر را انتخاب کنید و ثبت سفارش کنید. اگر تا به حال از سایت ما خرید نکردید، ابتدا باید در سایت عضو شوید و سپس نسبت به خرید خود اقدام کنید. جهت اطلاع از قیمت و یا مشاوره به بخش رک در سایت مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید.