پچ پنل چیست؟ انواع+ مزایا

پچ پنل چیست؟

پچ پنل  قطعه‌ای مستطیل شکل است که به نظم دهی گروهی از کابل‌ها کمک می‌کند و در رک قرار می‌گیرد. در این قطعه پورت‌هایی نیز وجود دارد که بسته به نوع پچ پنل،  مدل آنها نیز متفاوت است. هر پورت شامل یک سیم است که به مکان متفاوتی منتهی می‌شود. و از این طریق می‌توان بخش‌های مختلف را به یکدیگر مرتبط ساخت. پچ پنل‌ها می‌توانند کوچک باشند، فقط چند پورت داشته باشند، خیلی بزرگ باشند یا صدها پورت داشته باشند.

پچ پنل‌ها برای کابل‌های فیبرنوری، کابل‌های cat5 ، کابل‌های RJ45 و موارد دیگر نیز قابل نصب هستند.

مزایای پچ پنل

  1. قابلیت توسعه

پس از نصب پچ پنل، می‌توانید بدون استفاده از کابل جدید  به راحتی دستگاه‌های جدید اضافه کنید.

  1. بی‌نظمی کابل را کاهش می‌دهد

 پچ پنل‌ها معمولا نزدیک تجهیزات قرار گرفته‌اند. همین موجب می‌شود بتوانیم از کابل کوتاه‌تری استفاده کنیم و بنابراین شلختگی و

  1. کم خرج

پچ پنل‌های دستگاه‌های هوشمند به شمار نمی‌آیند به این معنا که هیچ وظیفه‌ای بجز تسهیل کردن گذر داده را ندارد. یعنی بسیار ارزان و کم خرج است.

  1. کم کردن هزینه‌ی کابل

پچ پنل داشتن به شما امکان استفاده از کابل‌های کوتاه را می‌دهد که کمتر از کابل‌های بلند خرج دارند. می‌توانید از کابل‌های cat-5 استفاده کنید نه از کابل فیبر نوری که پرهزینه است. در صورت خرابی و نیاز به تعمیر، کم‌ هزینه و ساده بودن یکی از مواردی است که به صرفه پچ پنل را نشان می‌دهد.

  1. نگهداری و تعمیر راحت‌تر

هرگاه نیاز باشد تست بر روی کابل، پورت انجام دهیم یا اجرای هرکدام از وظایف می‌تواند سریع‌تر انجام شود.  

  1. جلوگیری از آسیب رسیدن کابل‌ها

هنگامی که از پچ پنل استفاده می‌کنیم از این طریق می‌توانیم از کابل‌ها حفاظت کنیم و از آنجا که کابل‌ها به طور مستقیم به سرور وصل نیستند، کمتر آسیب می‌بینند. نظم داشتن سیم‌ کشی، خودش عاملی است برای حفاظت از کابل‌ شبکه.

انواع پچ پنل

قبل از معرفی انواع پچ پنل، لازم است به این نکته اشاره کنیم که تقسیم‌ بندی‌های پچ پنل متنوع است و می‌تواند با تأکید بر کابل‌های شبکه، ماژولار و یا تعداد پورت‌های تعبیه شده انجام بگیرد.

  • ماژولار و غیرماژولار
  1. پچ پنل ماژولار: می‌توان پورت‌های مختلف را در کنار هم قرار داد. از مدل SFTP  ، UTP  و STP گرفته تا  Cat7  و Cat6 و فیبر نوری.
  2. پچ پنل غیر ماژولار: برخلاف پچ پنل ماژولار، نمی‌توان هر پورتی را در این پچ پنل قرار داد. این نوع از پچ پنل‌ها اندازه‌ی مشخصی دارند.
  • تعداد پورت‌های تعبیه شده (زیرمجموعه ماژولار و غیر ماژولار)

در پچ پنل‌های ماژولار تعداد پورت‌ها 12، 16، 24، 36، 48 است. در پچ پنل غیر ماژولار به تعداد مشخصی تهیه می‌شوند. در غیرماژولارها تعداد پورت‌ها 16، 24، 36، 48 است.

  • کابل‌های شبکه

برخی پچ پنل‌ها نیز برای کابل‌های فیبر نوری در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین باید حواستان را جمع کنید تا پچ پنلی تهیه کنید که مطابق با کابل شبکه شما است. اگر کابل شما Cat7  است، باید پچ پنل مناسب با آن کابل خریداری کنید.

  •  شکل ظاهری

پچ پنل‌های مسی از نظر شکل ظاهری به دو بخش loaded و unloaded تقسیم می‌شوند.

در پچ پنل unloaded، کیستون می‌تواند با توجه به نیاز کاربر متفاوت باشد و در واقع پیچ پنل همانند ریل یا اسکلتی خالی است ولی درپچ پنل loaded، کیستون شبکه در آن قرار گرفته و نیاز به تهیه‌ی جداگانه‌ی آن نیست. در پچ پنل لودد، نمی‌توانید هر کابلی که خواستید به آن متصل کنید. پچ پنل مخصوص نوع/ مدل کابلی خواهد بود که برای آن تعبیه شده.

خرید پچ پنل

اگر قصد خرید پچ پنل را دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش تجهیزات پسیو شبکه، مدل‌های موجود در سایت را مشاهده کنید. اگر تاکنون از سایت سفارش ندادید، ابتدا باید ثبت نام کنید و سپس به اقدام به خرید کنید. جهت اطلاع از قیمت و یا دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید. Cablemanager  آماده‌ی خدمت ‌رسانی به شما عزیزان است.