آداپتور فیبر نوری چیست؟

برای راه اندازی شبکه‌ی فیبر نوری به تجهیزات پسیو فیبر نوری نیاز داریم. یکی از تجهیزاتی که موجب بهبود عملکرد شبکه‌ی فیبر نوری می‌شود، آداپتور فیبر نوری است. آداپتور فیبر نوری با نام‌های مختلفی مانند آداپتور فیبر و کوپلر فیبر نیز شناخته می‌شود. از فیبرهای نوری بخاطر سرعت بالای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. آداپتور فیبر نوری دستگاهی برای متصل کردن کابل‌های فیبر‌های نوری به یکدیگر است. آداپتورها به عنوان واسطه میان فیبرهای نوری عمل می‌کنند تا فاصله و قطعی میان دو فیبر نوری به حداقل برسد.

انواع آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری را می‌توان از چند طریق دسته بندی کرد که یکی از مدل‌های دسته بندی مدل مالتی مود و سینگل مود است.  

  • آداپتور فیبر نوری سینگل مود: این نوع آداپتور برای کابل‌هایی استفاده می‌شود که یک سیگنال را ارسال می‌کنند. آداپتور فیبر نوری سینگل مود، به آداپتور فیبر نوری تک حالته نیز شناخته می‌شود.
  • آداپتور فیبر نوری مالتی مود: چند سیگنال را ارسال می‌کند. بخاطر سرعت بالای انتقال اطلاعات و سیگنال از اهمیت زیادی برخوردار است.

چند مدل دیگر آداپتور فیبر نوری بدین ترتیب است:

آداپتور فیبر نوری SC

این مدل آداپتور به صورت مستطیل شکل است و به دسته‌ بندی duplex و simplex تقسیم بندی می‌شود. موادی که برای ساخته شدن آن به کار می‌رود معمولا ترکیب فلز و پلاستیک است.

آداپتور فیبر نوری ST

مقاومت و استحکام آداپتور فیبر نوری مدل ST بسیار بالا است. جنس این مدل آداپتور پلاستیکی و فلزی است.

  بلنک پنل چیست؟

آداپتور فیبر نوری LC

به سه دسته  Duplex، simplex و Quad تقسیم بندی می‌شود. با وجود پین و غلاف کوچکترش، موجب می‌شود ظرفیت و تراکم کانکتورهای فیبر نوری بیشتری بدست یافت.

چطور آداپتور فیبر نوری انتخاب کنیم؟

آداپتور فیبر نوری انواع متفاوتی دارد. شاید در انتخاب آداپتور فیبر نوری گیج شده‌اید. اصلا جای نگرانی نیست. قبل از خرید به نکات زیر توجه کنید:

  1. قبل از پرداخت، بفهمید به چه نوع کابل فیبر نوری باید متصل کنید. اگر نیاز دارید دو کابل فیبر نوری متفاوت را متصل کنید، پس به آداپتورهای هیبرید فیبر نوری احتیاج دارید.
  2. مواد مناسب‌تری برای غلاف انتخاب کنید. مواد اصلی غلافِ تراز، سرامیک و فلز است. ثابت شده که غلاف سرامیکی بهتر از غلاف جنس فلزی است زیرا ساختار سرامیک مستحکم‌تر و ثابت است ولی جنس فلزی راحت‌تر تغییر شکل می‌‌دهد. بنابراین آداپتور سرامیکی فیبر نوری برای فراهم آوردن اتصالی متراکم، مساعدتر است.
  3. تضعیف Insertion loss1 که توسط آداپتور ایجاد شده است. Insertion loss آداپتور فیبر نوری با انحراف دو فیبر نوری که به هم متصل شده‌اند، رخ می‌دهد. اگر دو فیبر نوری در راستای هم قرار بگیرند، انحراف و فاصله صفر خواهد بود. به همین دلیل Insertion loss خیلی پایین خواهد بود.
fibre adapter 3

چطور آداپتور فیبر نوری را تمیز کنیم؟

مانند دستگاه‌های فیبر نوری دیگر، آداپتورهای فیبر نوری باید تمیز شوند. آلایندگی آداپتور فیبر نوری ممکن است هسته‌ی فیبر را بسوزاند و موجب کاهش توان خروجی شود. در نتیجه خیلی مهم است تا اقدامات درست را برای پاکسازی آداپتور فیبر نوری انجام دهیم.

چند روش برای پاک کردن آداپتور فیبر نوری.

  1. استفاده از کیت پاک کننده فیبر نوری. این کیت شامل چسب تمیز کننده‌ی پیش فرض است. خواص ضد الکتریسیته ساکنِ چسبِ تمیز کننده، از آلودگی مجدد ایجاد شده از طریق وصل کردن  دوباره‌ی غلاف جلوگیری می‌کند.
  2. استفاده کردن از خودکار تمیزکننده فیبر نوری. کار کردن با خودکار تمیزکننده فیبر نوری راحت است.  
  3. استفاده از پنبه پاک کننده فیبر نوری. پنبه‌ی بدون پرز را درون غلاف آداپتور فیبر نوری قرار دهید و سپس بچرخانید.
  مانیتورینگ اتاق سرور چیست؟

خرید آداپتور فیبر نوری

آداپتور فیبر نوری از جمله تجهیزات ضروری برای ایجاد شبکه‌ی فیبر نوری است. جهت دریافت مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

1– هنگامی که آداپتورهای فیبر نوری دو کابل فیبر نوری را به یکدیگر متصل می‌کنند، تداوم ارسال سیگنال از بین می‌رود و ممکن است در منتقل شدن اطلاعات افت کوتاهی به وجود بیاید. به این اتفاق  insertion loss.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *