مانیتورینگ اتاق سرور چیست؟

امروزه سازمان‌ها و شرکت‌ها اطلاعات خود را در سرورهای مجازی و فیزیکی ذخیره می‌کنند. برخی نیز ترجیح می‌دهند از میزبانی سرور استفاده کنند و یا سرورهای خود را در اتاق سرور نگهداری کنند.

نگهداری اطلاعات از چنان اهمیتی برخوردار است که در صورت از دست رفتن اطلاعات سرور، سازمان‌ها و شرکت‌ها از نظر مالی بسیار آسیب می‌بینند. همچنین شهرت و اعتبار شرکت و سازمان به خطر می‌افتد. بنابراین وجود دستگاهی برای کنترل وضعیت دیتاسنتر و اتاق سرور ضروری است. به همین دلیل از مانیتورینگ اتاق سرور استفاده می‌شود.

مانیتورینگ اتاق سرور به چه معناست؟

مانیتورینگ اتاق سرور به معنای کنترل و نظارت بر شرایط محیطی در اتاق سرور و دیتاسنتر است. این کار با استفاده از سیستم‌ها و سنسورهایی که دما، رطوبت، ولتاژ، توان، تردد، نشتی آب، حریق و غیره را اندازه گیری و گزارش می‌کنند، انجام می‌شود. مانیتورینگ اتاق سرور جزو مهمترین بخش‌های طراحی دیتاسنتر و اتاق سرور است.

چهار مزیت مانیتورینگ اتاق سرور

  1. کاهش هزینه‌ی تعمیر

نظارت بالا موجب می‌شود قبل از آن که آسیبی به سرورهای دیتاسنتر برسد بتوان عیب یابی کرد و خطر را برطرف کرد. بنابراین نیازی به جایگزینی تجهیزات نخواهد بود و  اعمال هزینه‌های اضافی به حداقل برسد. اگر  ترجیح می‌دهید پول زیادی صرف تعمیر دیتاسنتر نکنید، باید از مانیتورینگ اتاق سرور استفاده کنید. همچنین برای اینکه شهرت و اعتبار خود را حفظ کنید بهتر است مانیتورینگ اتاق سرور را نصب کنید.

  1. راضی نگه داشتن مشتریان

مشتریان ناراضی‌‌ای که سرویس سرعت پایین و یا قطعی را تجربه می‌کنند ممکن است کسب و کارشان را به جای دیگری انتقال دهد. بدین ترتیب اعتبار شرکت شما نیز به خطر می‌افتد. هر مشتری که این کار را می‌کند مطمئنا تجربه‌ی خود را به کسب و کارهای دیگر می‌گویند. همین موجب کاهش تعداد مشتری می‌شود.

  1. افزایش زمان فعالیت و قابلیت اعتماد

هنگامی که مشکلی به وجود می‌آید، شما اولین نفر خبردار می‌شوید.  هنگامی که از زمان کار افتادگی باخبر شوید، دلیل آسیب رسیدگی به سرورها را به حداقل می‌رسانید. هنگامی که به سرعت از وضعیت سرورها و از کار افتادن آنها با خبر می‌شوید، مدت زمان قطعی سرور به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

  1. کاهش زمان پاسخ دهی

هنگامی که مشکل در محیط پیرامونی اتاق سرور وجود دارد، پیامی به مسئول ناظر فرستاده می‌شود. این پیام از راه‌های مختلف مانند ایمیل، تلفن، اس ام اس و… مسئول اتاق سرور را از خطرات احتمالی با خبر می‌کند. بنابراین رفع مشکل به سرعت انجام می‌شود.

 

مانیتورینگ اتاق سرور

انواع مانیتورینگ اتاق سرور

مانیتورینگ محیطی اتاق سرور شامل نظارت بر دما، رطوبت، آتش سوزی می‌شود. در نتیجه موجب حفاظت از تجهیزات می‌شود تا حادثه‌ی ناگواری رخ ندهد. در ادامه با انواع مانیتورینگ اتاق سرور بیشتر آشنا می‌شوید.

  • مانیتورینگ دمای اتاق سرور

مانیتورینگ دمای اتاق سرور فرآیند خودکاری است که موجب می‌شود متخصصین IT از بالا رفتن دمای اتاق سرور مطلع شوند. وظیفه مهمی است که کارایی سرور با دمای بسیار آسیب نبیند.

  • مانیتورینگ رطوبت اتاق سرور

بیشتر مولفه‌های الکترونیک طوری تنظیم شده‌اند تا در میزان خاصی از رطوبت به کار کند. محیط‌هایی که رطوبت بالایی دارند باعث خطا دادن درایوهای دیسک می‌شود و همین موجب از دست رفتن اطلاعات زیاد و زمان از کار افتادگی تجهیزات می‌شود.

  • حسگر حرکتی اتاق سرور

بسیاری از اتاق‌های سرور ساعت‌ها و روزاها بدون مراقب هستند. کارمندان دیگر ممکن است در را باز بگذارند و سهواً اتاق سرور را خراب کنند. نصب حسگر حرکتی راهی ساده و با قیمت مناسب است تا مسئول اتاق سرور آگاه بماند از اتفاقاتی که در اتاق سرور میفتد آگاه باشند.

  • حسگر دود اتاق سرور

حسگر دود در اتاق سرور موجب می‌شود در صورت بروز آتش سوزی، مسئولین IT به سرعت از مشکل مطلع شوند. دود و غبار موجب خراب شدن تجهیزات می‌شود. هرچه از قطعی سرورها و وجود دود زودتر باخبر شوید می‌توانید مدت قطعی سرورها را کاهش دهید و از خراب شدن سرورها جلوگیری کنید.

  • نظارت با دوربین اتاق سرور

وجود دوربین مداربسته راهی عالی برای فراهم آوردن امنیت برای اتاق سرور است. همچنین تصاویر ویدیویی در اختیار دارید که می‌تواند به نظارت حداکثری اتاق سرور بیفزاید. تصاویر با کیفیت بالا به کارکنان IT  در هر جا با ایمیل، اف تی پی و ام ام اس یا به صورت زنده به تلفن به صورت لایو فرستاده می‌شود. بنابراین مسئول اتاق سرور از محیط داخل اتاق سرور آگاه است.

کلام آخر

اطلاع داشتن از وضعیت داخلی اتاق سرور بسیار اهمیت دارد. دمای محیط داخلی اتاق سرور باید مشخص باشد و ثابت بماند. در صورتی که دما بالا برود، سرورها و تجهیزات داخلی آسیب می‌بیند و به مرور زمان فرسوده می‌شود. با استفاده از مانیتورینگ اتاق سرور از ثابت ماندن دما و عوامل محیطی موثر بر وضعیت اتاق سرور اطمینان حاصل می‌کنید. تجهیزات موجود انرژی زیادی را صرف می‌کنند.

کیبل منیجر مفتخر است با تولید مانیتورینگ اتاق سرور، حداکثر نظارت بر اتاق سرور را فراهم آورد. این محصول با  داشتن 4 سنسور ترکیبی دما و رطوبت، 3 حسگر قطعی برق، 3 سنسور نشتی آب، 4 رله کترل از طریق شبکه و 4 کانتکت جهت بررسی وضعیت دستگاه‌های دیگر و قابلیت اتصال به شبکه از طریق کابل شبکه، بهترین گزینه‌ی نظارت برای مدیران شبکه و اتاق سرور خواهد بود.

برای خرید این محصول می‌توانید سفارش خود را در سایت ثبت کنید و سپس به خرید اقدام کنید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره از سوی تیم کیبل منیجر، با ما تماس بگیرید.