دیتاسنتر و کاربرد آن

دیتاسنتر یا مرکز داده اتاق، ساختمان و یا فضایی برای قرارگیری سرورها و تجهیزات شبکه است. دیتاسنتر به افراد امکان ذخیره‌ی مقدار زیادی دیتا را می‌دهد. در گذشته سخت افزاهای کامپیوتری به قدری پیچیده بود که نگهداری و استفاده از آن بسیار سخت بود. علاوه بر آن، انرژی زیادی برای خنک نگه داشتن تجهیزات مصرف می‌شد.

به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، اندازه و میزان انرژی لازم برای کامپیوترهای جدید نیز کاهش یافت. دیتاسنترهای مدرن توانایی مدیریت IT پیچیده را دارند. شرکت‌های مختلف از دیتاسنترها استفاده می‌کنند تا زیرساخت‌های فیزیکی خود را در محیط مشخص ذخیره کنند. دیتاسنتر مجموعه‌ای از سرورها، سرویس دهنده‌ها و تجهیزات الکتورنیکی است که برای امکان دسترسی به اطلاعات از هر مکانی را برای افراد فراهم می‌کنند.

 

سرور چیست؟

سرور مانند کامپیوتر خانگی کامپیوتر است که به سیستم‌های دیگر متصل می‌شود و خدمات را ارسال یا دریافت می‌کند. تفاوت کامپیوترهای خانگی و سرور در این است که سرور به شبکه متصل می‌شود و به سایر سیستم‌ها خدمات ارائه می‌کند. سیستم‌هایی که از سرور خدمات دریافت می‌کنند گیرنده یا کلاینت (Client) نامیده می‌شود. سرورها را برای مدیریت بهتر کابل و نگهداری آسان‌تر در رک قرار می‌دهند. فضای رک تهویه‌ی سرور را بهتر انجام می‌دهد و مانع داغ شدن سرور می‌شود.

 

6 بخش اصلی دیتاسنتر؟

  1. سرورها
  2. زیرساخت پشتیبانی
  3. امکانات
  4. تجهیزات شبکه
  5. کارکنان عملیاتی
  6. سیستم‌های خنک کننده

بسیاری از دیتاسنترها شامل اجزای زیر را نیز در بر می‌گیرد:

  • ژنراتورهای بکاپ
  • سیستم امنیتی ساختمان
  • سیستم اطفای حریق
  بلنک پنل 1، 2، 4 یونیت چیست؟

دیتاسنتر

انواع دیتاسنتر

  • سازمانی (Enterprise data center): مرکز داده سازمانی برای پردازش داده‌های داخلی و میزبانی برنامه‌های کاربردی حیاتی استفاده می‌شود.
  • کولوکیشن (Colocation data centers): از طریق مرکز داده کولوکیشن می‌توانید تجهیزات، فضا و پهنای باند را از صاحب مرکز داده اجاره کنید.
  • خدمات مدیریت شده (Managed service centers): منظور از خدمات مدیریت شده این است که شرکت ارائه دهنده، وظیفه‌ی مدیریت و نظارت داده‌ها را بر عهده دارد.
  • ابری(Cloud data center): مدیریت و مراقبت از مرکز داده توسط شرکت ارائه دهنده خدمات انجام می‌شود و تنها کافیست از خدمات آن استفاده کنید. دیتاسنتر ابری به سازمان‌های مختلفی خدمات ارائه می‌دهد و در مقیاس بزرگتری نسبت به دیتاسنتر سازمانی ارائه می‌شود.

 

چرا دیتاسنتر اهمیت دارد؟

برای راه اندازی وبسایت‌هایی که در آن کالا خرید و فروش می‌شود و یا برای به تجهیزات خاصی نیاز است. اگرچه فروش سرور و منابع در آغاز کار در سطح کوچک انجام می‌شود اما با فروش بیشتر خدمات و همچنین با گسترش کسب و کار، تجهیزاتی که در اختیار دارید باید ارتقا پیدا کند و به فضای بیشتری نیاز است.

همچنین با ایجاد دیتاسنتر سازمان‌ها بر سه مورد زیر تمرکز می‌کنند:

  • پرسنل IT و پردازش داده
  • زیرساخت اتصال شبکه و محاسبات
  • امنیت امکانات محاسباتی

 

دیتاسنتر چگونه مدیریت می‌شود؟

دیتاسنتر توسط تیمی از متخصصین به صور مداوم نظارت می‌شود. اگر در هر لحظه‌ای برای سروری مشکلی پیش بیاید، با نظارت آنها مشکل به سرعت رفع می‌شود. امروزه با نصب دوربین مداربسته و هوشمندسازی تجهیزات، در صورت تغییر دما و یا سنسور تشخیص حرکت، مدیریت دیتاسنترها دقیق‌تر انجام می‌شود و نظارت بر دیتاسنتر از هر جایی امکان پذیر است.

  خرید آداپتور فیبر نوری

 

امنیت دیتاسنتر

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از اطلاعات ما در معرض حمله‌های سایبری و هکرها قرار دارند. مشکل هک شدن و در خطر افتادن اطلاعات در مرکز داده نیز وجود دارد. بنابراین حفاظت از اطلاعات در عصر جدید بسیار مهم است. برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بهتر است سیستم امنیتی خود را تقویت کنید و از نفوذناپذیری آن اطمینان حاصل کنید.

دیتاسنتر

سخن آخر

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های IT برای حفاظت از سرورهای خود اتاقی به آن اختصاص می‌دهند که دیتاسنتر نام دارد. در دیتاسنتر تمامی سرورهای شرکت خدمت رسانی قرار گرفته است.  اگر شرکت و سازمان شما به فکر ایجاد دیتاسنتر است، کیبل منیجر با سال‌ها تجربه در زمینه فروش تجهیزات رک و دیتاسنتر، آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان است. چه رک بخواهید، چه سیستم مدیریت کابل، بست کابل و یا سبد کابل، همه را می‌توانید در سایت کیبل منیجر پیدا کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.