خنک کننده سرور و کامپیوتر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام کار با سرور و کامپیوتر کمتر به آن توجه می‌شود، خنک نگه داشتن تجهیزات سرور و کامپیوتر است. برای خنک نگه داشتن سرور می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این راه‌ها استفاده از خنک کننده سرور و کامپیوتر (فن کامپیوتر یا سرور) است. برای خنک نگه داشتن سرور و تجهیزات داخلی در رک علاوه بر استفاده از فن می‌توان از بلنک پنل نیز استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با بلنک پنل اینجا کلیک کنید.

اگر دمای هوای اطراف سرور تحت کنترل قرار نگیرد موجب خرابی تجهیزات، سرور و حتی در برخی مواقع عملکرد کابل‌ها را مختل می‌کند. جایگزینی و خرید مجدد تجهیزات بسیار هزینه بر است و ممکن است اطلاعات شما قابل بازیابی نباشد. اینجاست که به اهمیت خنک کننده‌ها پی می‌برید.

چگونه خنک نگه داریم؟

استاندارد دمای اتاق سرور باید بین 18 تا 27 درجه باید نگه داشته شود. بنابراین لازم است از خنک کننده سرور و برای کامپیوتر باید از فن استفاده کنید. در ادامه توضیحات خنک کننده‌ها به طور دقیق‌تر ارائه شده است.

 

خنک کننده ی کامپیوتر:

گرمای بیش از حد کامپیوتر بر کار با سیستم تأثیر می‌گذارد. دمای بالایی که ناشی از کارکردن کامپیوتر تولید می‌شود می‌تواند سرعت کار با سیستم را کاهش دهد و یا حتی موجب خرابی قطعات کیس شود. ایجا تعادل دما با استفاده از فن انجام می‌شود. فن قطعه‌ای که در داخل کیس قرار می‌گیرد و قطعات داخل کیس را خنک نگه می‌دارد.

در سال‌های اخیر علاوه بر خنک کننده‌ی بادی از خنک کننده‌ی دیگری نیز استفاده می‌شود که با استفاده از مایع مخصوص، قطعات داخل کیس را خنک نگه می‌دارد. نحوه‌ی کارکرد این حنک کننده مانند رادیاتور ماشین است. با استفاده از مایع خنک کننده، تجهیزات داخلی از اثر گرما در امان خواهد بود.

یکی از مزیت‌های استفاده از مایع خنک کننده در کیس این است که سر و صدای کمتری نسبت به فن‌ها دارد. البته باید توجه کنید که نصب به درستی انجام شود. در صورت نصب اشتباه، سر و صدای زیادی تولید خواهد شد. تهیه‌ی این خنک کننده بستگی به میزان استفاده‌ی شما از کامپیوتر دارد. اگر مصرف شما زیاد نیست، نیازی به تهیه‌ی خنک کننده مایع ندارید. کافیست بجای هزینه‌ی زیاد، بودجه‌ی خود را در بخش‌های دیگر مانند CPU، RAM و… صرف کنید.

خنک کننده کامپیوتر

خنک کننده سرور:

سیستم تهویه اتاق سرور و یا خنک کننده اتاق سرور باید به گونه‌ای عمل کند تا تجهیزات سرور را خنک نگه دارد. همانطور که در بخش قبل ذکر شد، گرمای هوا موجب اختلال در عملکرد سرور و تسریع فرسودگی در سرور و تجهیزات سرور می‌شود.

 

خنک کننده سرور

چرا از خنک کننده‌های هوایی استفاده می‌شود؟

  1. یکی از دلایل استفاده از خنک کننده‌های هوایی یا ایر کولرها قیمت مناسب این محصول است. اگر بخواهید فن رد بالا تهیه کنید باید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید.
  2. سیستم‌ خنک کننده‌ی هوایی برخلاف انواع دیگر خنک کننده‌ها راحت‌تر نصب می‌شود.

آماده سازی خنک کننده‌ ی ثانویه

اگر برق برود و یا سیستم خنک کننده از کار بیفتد، اطلاعات و تجهیزات شما آسیب بسیاری می‌بیند. از دست رفتن اطلاعات نه تنها بر کسب و کار شما اثر می‌گذارد بلکه اعتماد مشتری را نیز کم می‌کند. بنابراین باید در برابر مشکلات احتمالی آمادگی لازم را پیدا کنید و خود را در برابر مشکلات آماده کنید.

 

استراتژی‌های خنک نگه داشتن دیتاسنتر

  1. طراحی مناسب برای جریان هوای مناسب
  2. مدیریت جریان هوا
  • بیرون کردن هوای گرم از پشت رک
  • هوای سرد را به داخل دریچه ورودی تجهیزات هدایت کنید.

 

  1. با برخی تجهیزات کنترل محیط، بر وضعیت سرور و تجهیزات نظارت کنید.

تجهیزات زیر برای کنترل دما و رطوبت استفاده می‌شوند.

  • پایشگر محیطی
  • دستگاه رطوبت‌گیر
  • دماسنج Dry Bulb Thermometer
  • دماسنج Wet Bulb Thermometer
  • دماسنج نقطه شبنم (Dew Point Temperature)

نکته‌ی مهم برای انتخاب فن سرور:

هنگام انتخاب فن سرور باید به اندازه، میزان صدای فن و جریان هوا دقت کنید. ابعاد فن بخاطر اینکه قرار است در کیس سرور قرار بگیرد اهمیت دارد. میزان صدا نیز ممکن است موجب حواس پرتی شود و میزان تمرکز افراد را کم کند. باید میان جریان هوای گرم و سرد تعادل برقرار شود تا هوا زیادی گرم نشود.

کلام آخر

بسیاری از آسیب‌های وارده به سرور و یا کامپیوتر به علت عدم تهویه‌ی مناسب رخ می‌دهد. جریان یافتن هوا در میان تجهیزات یکی از نکاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود. استفاده از خنک کننده سرور می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند. بدین ترتیب از آسیب به تجهیزات سرور و کامپیوتر جلوگیری می‌شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تجهیزات شبکه به بخش بلاگ مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *