کاست فیبر نوری چیست؟

استفاده از فیبر نوری نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد. برای متصل کردن دو کابل فیبر نوری به یکدیگر می‌توان آنها را فیوژن کرد تا به یکدیگر جوش بخورند. اگرچه مراقبت از کابل فیبر نوری حتی قبل از عمل فیوژن سازی اهمیت دارد، ولی باید اطمینان حاصل کنیم که کابل فیبر نوری در معرض کثیفی و گرد و غبار قرار نگیرد و از آن حفاظت شود. برای همین از کاست فیبر نوری استفاده می‌کنیم.

کاست فیبر نوری چیست؟

وسیله‌ای با طراحی ساده برای حفاظت از محل فیوژن شده‌ی فیبرهای نوری است. در استفاده‌ی درست از این دستگاه باید دقت بالایی به خرج داد. اشتباه در انتخاب و استفاده از کاست فیبر نوری ممکن است موجب کشیده شدن کابل، خمیدگی یا قطعی در اتصال شود. بهتر است قبل از قرار دادن فیبر نوری در کاست، از کریمپ حرارتی استفاده شود تا محل جوش خوردن فیبر نوری آسیب نبیند. کریمپ حرارتی قطعه‌ای است برای حفاظت از محل جوش خورده‌ی کابل‌های فیبر نوری. انواع کاست با در و بدون در در بازار یافت می‌شود. برخی کاست‌های فیبر نوری برای 6، 12 یا 24 کور فیبر نوری تهیه شده‌ است.

حتی می‌توان از کاست فیبر نوری در شبکه‌ی فیبر نوری نیز استفاده کرد. کاست‌های فیبر نوری معمولا در اتصال با اجزای دیگر فیبر نوری استفاده می‌شود تا شبکه‌ای بسازد که کامل از جنس فیبر نوری است. این قطعه عموما در رک شبکه یا قفسه نصب می‌شود و به اجزای دیگر شبکه مانند سویچ یا روتر متصل می‌شود.

در شبکه‌ی مخابراتی نیز استفاده می‌شود تا بخش‌های مختلف شبکه را به یکدیگر متصل کند مانند دکل مخابرات، سویچ و دیتا سنترها. همچنین اتصال با سرعت بالا برای خانه‌ها و کسب و کار فراهم می‌کند.

اهمیت و مزایای کاست فیبر نوری

  1. نصب فیبر نوری آسان است
  2. راحتیِ استفاده از کاست فیبر نوری
  3. موجب حفاظت بیشتر از فیبر نوری خواهد شد. با استفاده از کاست فیبر نوری نه تنها از کابل‌های فیبر نوری حفاظت می‌کنید، بلکه به کمک آن می‌توانید از انتقال اطلاعات بدون وقفه اطمینان حاصل کنید. با استفاده از کاست، فیبرهای نوری نظم خواهد داشت.
  4. انعطاف پذیری: کاست‌های فیبر نوری با کانکتورهای زیادی قابل استفاده هستند. منظور از انعطاف پذیری کاست فیبر نوری این است که می‌توان آن را در کانکتورهای مختلف از جمله LC، MTP/MPO یا SC استفاده کرد. بنابراین می‌توان چند نوع کانکتور در یک کاست استفاده کرد. انعطاف این محصول موجب می‌شود شبکه با زیرساخت‌های کابلی موجود ارتقا یابد و در نتیجه صرفه‌جویی قابل توجهی به همراه داشته باشد.
  5. مقرون به صرفه است. کاست فیبر نوری شامل یک محفظه، با طرح ماژولار است که موجب می‌شود در صورت نیاز به تغییر، با توجه به نیاز، آن را جایگزین کرد یا ارتقا داد.
  6. می‌توان برای فیبر نوری مالتی مد و یا سینگل مد از آن استفاده کرد.
  7. برخی از کاست ‌فیبر نوری را می‌توان در فضای indoor و outdoor استفاده کرد.  
کاست فیبر نوری

خرید کاست فیبر نوری

کاست فیبر نوری بخش مهمی از کابل فیبر نوری را تشکیل می‌دهد. زیرا چندین کابل فیبر نوری را همزمان مدیریت و از آن محافظت می‌کند. بنابراین استفاده از آن در شبکه فیبر نوری و یا تجهیزات فیبر نوری به نفع شبکه است.

برای تهیه کاست فیبر نوری به بخش تجهیزات پسیو شبکه و سپس تجهیزات فیبر نوری مراجعه کنید. اگر برای اولین بار از سایت کیبل‌منیجر خرید می‌کنید، در نظر داشته باشید باید ابتدا در سایت عضو شوید. جهت مشاوره و یا دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.